تبیین مدل بهینه پاداش کارکنان بر اساس ارزیابی عملکرد در شرکتهای هلدینگ به روش داده بنیاد چند وجهی
نویسندگان:
محمد محمدی، شکراله خواجوی، رضا تهرانی، حسین صفری
چکیده:
هدف این پژوهش معرفی الگوی پرداخت پاداش در شرکتهای هلدینگ است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش مالتیگرانددتئوری و با استفاده از رویکرد مصاحبه در جمع آوری دادهها در شرکتهای هلدینگ، یک مدل چند وجهی به منظور پرداخت پاداش تدوین گردید. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش بنیادی (پایه) است همچنین از نظر ماهیت دادهها پژوهش کیفی، از نظر روش شناخت، پژوهشی فلسفی و تجربی و از نظر نوع استدلال، هم قیاسی و هم استقرایی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، روشهای مختلف پرداخت پاداش و شیوههای ارزیابی عملکرد، مشکلات نمایندگی و سایر موارد موثر در سازوکار پاداش در شرکتهای هلدینگ بررسی گردیده است.
با انجام مصاحبههای ساخت یافته جمعا ۲۴۷ کد مفهومی استخراج گردید. با استفاده از نرم افزار max q da کدهای استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای مستخرج از مصاحبهها، مدل پاداش در شرکتهای هلدینگ شامل: شرایط محیطی، طرحهای پاداش، نوع پاداش، ارزیابی عملکرد، عرضه و تقاضا و شرایط اجرا است که در بخش شرایط اجرا باید به عواملی نظیر شفافیت، سقف و کف، حساسیت به پاداش و مشکلات نمایندگی توجه نمود.