وقتی نرم افزار را بر روی سیستم نصب کنیم . این نرم افزار دارای کد خاصی میباشد که بدون داشتن آن نمیتوان نمیتوان از نرم افزار استفاده کرد . البته نرم افزار را میتوان بر روی هر سیستمی نصب کرد اما فقط با وجود کد مخصوص خود قابل استفاده میباشد . وبدون داشتن این کد نرم افزار را نمیتوان راه اندازی کرد . خوب حالا بعد از قرار دادن فلش مورد نظر یا همان کد نرم افزار بر روی سیستم . بر روی شکل میوه هلو یا همان نرم افزار نصب شده در سیستم کلیک میکنیم .این نرم افزار طی مراحل کمی به طور کامل بالا آمده و صفحه ای سبز رنگ که دارای اطلاعاتی برای ثبت های حسابداری است بالا می آید . در این زمان در بالای صفحه سبز رنگ گزینه هایی مواجع میشویم .که اصلی ترین گزینه مورد نظر گزینه (عملیات اول دوره میباشد ) البته در این زمان گزینه های وجود دارند حساب بانکی .صندوق و بانک.پرداخت چک . و دیگر گزینه ها وجود دارند.که ما با بخش عملیات اول دوره کار داریم .برای انجام ثبت های مورد نظر حسابداری باید اول تمامی آیتمهای مورد نیاز اول دوره رو ثبت و تاِیید نماییم .
خوب بر روی گزینه عملیات اول دوره کلیک میکنیم .که گزینه ها و اطلاعاتی را برای ما نمایش میدهد. که ما از گزینه معرفی اشخاص شروع میکنیم .
۱٫معرفی اشخاص که طرف حسابها را برای ما مشخص میکند که آیا این شخص بدهکار است یا بستانکار.پس از کلیک برروی این گزینه صفحه ای را برای ما نمایش میدهد که حاوی ثبت اطلاعات مورد نیاز میباشد اما در این بخش نمیتوان ثبتی انجام داد و اول باید از گزینه علامت + سبز رنگ پایین همین صفحه سمت راست را کلیک میکنیم که نوشته طرف حساب جدید .سپس صفحه ای کوچک دوباره برای انجام عملیات نمایش داده میشود .در این صفحه گزینه هایی شامل : نام طرف حساب که خودمان باید تایپ کنیم.کد طرف که سیستم به طور خودکار اعمال میکند. تراز نسیه اول دوره و گزینه بدهکار یا بستانکار بودن طرف حساب را ثبت میکنیم و سپس وقتی که از صحت اطلاعات تایپ شده مطمئن شدیم و تائید میکنیم که بلافاصله میتوان نام طرف حساب یا طرف حساب های دیگری را نیز تایپ و تائید کرد. خوب حالا بعد از ثبت و مشخص کردن طرف حسابهای مورد نظر دوباره به صفحه قبل که دارای ایتم های انجام ثبت ها و اطلاعات طرف حساب ها میباشد بر میگردیم .در این صفحه نام طرف حساب که قبلا ثبت کرده بودیم از لیست نام طرف حسابها اتخاب میکنیم .سپس گزینه روبرو این ثبت نام مستعار زرف حساب را ثبت میکنیم . و پس از آن آیتم های دیگر را به ترتیب ذیل انجام میدهیم .که اولین آیتم . ۱ مشخصات شخصی طرف حساب میباشد .در این آیتم گزینه و مواردی مانند ( کد اقتصادی که به صورت دستی تائپ میشود .تلفن همراه .تاریخ تماس .کد ملی طرف حساب .شغل .آدرس .کدی که خود سیستم اعمال کرده قبلا .تاریخ تولد .نام طرف حساب تماس و تلفن وی را ثبت میکنیم .
حالا دومین گزینه این طرف حساب .۲ مشخصات مالی میباشد که در آن آیتم های زیر وجود دارند :از جمله : ۱ درصد تخفیف یعنی اگر طرف حساب ما دارای تخفیفی شده است باید میزان تخفیف مورد نظر را تایپ کنیم : ۲ جمع تخفیف تاکنون یعنی نشان میدهد این طرف حساب ما چند مرحله خرید داشته و هر بارچقدر تخفیف گرفته جمع کلیه تخفیفات او را تائپ میکنیم . گزینه بعدی حد اعتبار میباشد یعنی طرف حساب مورد نظر فروشگاه تا چه میزان یا چه مبلغ میتواند به اعتبار داشته باشد . مبلغ اعتبار او را تایپ میکنیم .گزینه آخر بدهکار یا بستانکار بودن طرف حساب را مشخص میکنیم . یعنی این که طرف حساب مورد نظر فروشگاه بدهکار میباشد یا بستانکار یا همان طلب کار.
گزینه سوم این صفحه طرف حساب .نوع حساب وی را تعریف میکنیم در سیستم یعنی این که این شخص خردار یا مشتری هست یا نه فرشنده یا صاحب فرشگاه میباشد . و هرکدام ازگزینه ها باشد خریدار یا فروشنده همون گزینه را تیک دار میکنیم .و در پائین همین صفحه گزینه هایی همچون : شخص مورد نظر که اطلاعات او در سیستم نرم افزار ثبت شده چیست: از جمله : حقیقی است . حقوقی است . حقوقی دولتی است . ایرانی است یا خارجی و به تبع هر نوع شخصی است گزینه های مورد نظر را ثبت میکنیم . که در این زمان تمامی اطلاعات مورد نظر شخص طرف حساب مشخص و تائید میکنیم . و دوباره سیستم و این صفحه معرفی طرف حساب به حالت اول برمیگردد تا طرف حساب دیگر را مشخص و اطلاعات او را نیز تایپ و ثبت نماییم . وپس از ثبت مشخصات طرف حسابهای مورد نظر ازاین صفحه خارج شده و دوباره ازمنوی عملیات اول دوره گزینه ۲٫کالای اولیه انبار را انتخاب و کلیک میکنیم و همان طور که میدانید این کالاهای ثبت شده مستقیم به فروشگاه منتقل نمیشوند و کلیه کالا ها در انبار ثبت شده و نگهداری میشوند و بعدا در آیتم های پیش رو باید ثبت های حسابداری مورد نظر انتقال کالا از انبار به فروشگاه را انجام خواهیم داد . و زمانی که بر روی گزینه کالای اولیه انبار کلیک میکنیم ۴ گزینه را پیش روی ما میگذارد . که اولین گزینه گروه بندی کالا را کلیک میکنیم و پس از کلیک بر روی این گزینه یک صفحه باز میشود برای انجام ثبت حسابداری مرتبط بر کالاهایی که میخواهیم برای فروشگاه خریداری کنیم . در این صحه دو گزینه وجود دارد ۱ کالای اصلی ۲ کالای فرعی و حالا برای ثبت یک کالای اصلی بر روی گزینه + سبز رنگ پائین صفحه را کلیک میکنیم . حالا میتوان تمام کالاهای اصلی را تایپ و ثبت نمائیم و سپس کالاهای فرعی را نیز به همین صورت ثبت میکنیم .در کالاهای اصلی مثلا لبنیات جزء کالای اصلی میباشد و همین لبنیات چندین کالای فرعی را نیز دارد .مثل ماست . شیر . کره. دوغ و دیگر کالاهای دیگر موجود در این کالای اصلی .و پس از ثبت کالاهای مورد نظر و کالاهای خرداری شده توسط فروشگاه از این صفحه خارج میشویم .و از منوی اصلی عملیات اول دوره گزینه کالای اولیه انبار کلیک میکنیم این دفعه گزینه دوم این آیتم یعنی گزینه بعدی کالای اولیه انبار میباشد در این آیتم که صفحه ای برای ما نمایش داده میشود . و دارای اطلاعاتی میباشد .که در گزینه نام کالای اصلی تمامی کالای اصلی وجود دارد که به شرح هر کالای خریداری شده برای ثبت نهایی انتخاب میکنیم و گزینه بعدی کالای فرعی میباشد که قبلا در لیست ثبت کرده بودیم و بعد از آن نام کالا ثبت میشود . مثلا کالای اصلی(لبنیات) کالای فرعی(ماستها) نام کالا(ماست کم چرب کوچک رامک) و اگر بخواهیم کالای جدیدی را ثبت کنیم از گزینه + سبز رنگ پائین صفحه استفاده میکنیم و در این زمان صفحه ای کوچک برای ما نمایش میدهد .که نام کالا و کد کالا نوشته است و ما آنها را به دلخواه خود تائپ میکنیم .و این که کد کالا را باید به صورت دستی بنویسیم . یا این که از طریق گزینه کد اتوماتیک سمت چپ همین صفحه تیک میزنیم و کد کالا به صورت اتوماتیک تایپ میشود .و حالا آیتم بعدی این صفحه که نوشته میانگین قیمت . خرید .آخرین قیمت خرید .کد کالا که به صورت خودکار ثبت شده و قیمت فروش و تعداد کالای خریداری شده را نیز ثبت و تائید میکنیم. و اگر کالای مورد نر شامل عوارض و مالیات باشد در پائین همین صفحه سمت چپ درصد مالیات و عوارض را تایپ میکنیم و حالا آیتم اول این صفحه به پایان میرسد . آیتم بعدی مشخصات فنی کالای مورد نظط میباشد و چون فروشگاه ما مواد غذایی است نیازی به ثبت این آیتم نداریم .و مشخصات تنطیمات هم به دلخواه بخواهیم ثبت های لازم را تایپ میکنیم . و پس ا زآن با استفاده از علامت + پائین صفحه دیگر مشخصات مورد نیاز کالاهای دیگر را در این آیتم ثبت میکنیم . کالاها را به ترتیب و به همین صورت مینویسیم و ثبت میکنیم . و سپس از این آیتم خارج و از منوی نرم افزار گزینه عملیات اول دوره را کلیک میکنیم و سپس از گزینه کالای اولیه انبار و سپس گزینه حذف کالا یا گروه بندی کالا را کلیک میکنیم که صفحه ای را برای ما نمایش میدهد . یعنی اگر میخواهیم کالایی یا گروهی از کالا را حذف کنیم ثبت های مورد نیاز حسابداری مرتبط با حذف کالا را انجام میدهیم و.
و اما سومین گزینه از عملیات اول دوره۳٫ صندوق یا تنخواه گردان میباشد .که بعد از کلیک بر روی این گزینه ۴ آیتم برای ثبت های حسابداری مورد نیاز نمایش میدهد . و هر کدام را باید به ترتیب ثبت و تایپ کنیم .۱ گزینه گروه صندوق را کلیک میکنیم بلا فاصله صفحه ای برای ما برای انجام ثبت های حسابداری نمایش میدهد و این بار نیز از علامت + سبز رنگ پائین صفحه استفده مکنیم که پس از کلیک بر روی آن دولاره صفحه ای را نمایش میدهد که میتوان عملیات ها نیز تایپ کنیم. و بقیه آیتم های این صفحه نیز به همین صورت قابل ثبت میباشند .
چهارمین گزینه۴٫ معرفی حسابهای بانکی و چکها میباشد . در این آیتم ۴ گروه وجود دارند که هر کدام از آنها را باید در جای خود ثبت کنیم . از جمله گزینه ها : ۱ افتتحاح حساب بانکی یعنی این فروشگاه باید برای انجام عملیات های حسابداری و خرید و فروش حساب بانکی مشخصی داشته باشد و یا چندین حساب بانکی داشته باشد . موجودی بانک و صندوق یعنی این که این فروشگاه یا صاحب فروشگاه چقدر سرمایه گذاری نقدی دارند که باید با توجه به آیتم های موجود گزینه مورد نظر را ثبت نماییم . و حالا پس از انجام این آیتم یعنی معرفی حسابها و چکها . از طریق منوی اصلی عملیات اول دوره گزینه تهیه و بازیابی عملیات را کلیک میکنیم که صفحه ای برای ما نمایش میدهد و گزینه هایی در آن وجود دارد از جمله :و بعدا ازتمامی آیتم های انجام داده شده کپی پشتیبان میگیریم. و سپس از منوی اطلاعات اول دوره ۵٫گزینه انتهای عملیات اول دوره را کلیک میکنیم . سپس صفحه ای بر روی سیستم نمایش داده میشود که کلیه اطلاعات انجام داده شده تا مرحله قبل از ثبت عملیات انتهای دوره را برای ما نمایش میدهد و قابل مشاهده میباشند . و پس از تائید این صفحه نرم افزار بسته میشود و دوباره نرم افزار را راه اندازی میکنیم و اجازه میدهیم نرم افزار به طور کامل بالا بیاید .و در این مرحله امکان دارد گزینه ای یا مرحله ای را به اشتباه وارد کرده باشیم و در بالای همین صفحه از طریق گزینه اصلاحات کلیک میکنیم گزینه اول دوره را کلیک میکنیم که چندین گزینه را برای ما نمایش میدهد و اگر ما در ثبت اطلاعات اول دوره گزینه ای را به اشتباه ثبت کرده باشیم میتوانیم با استفاده ا ز این گزینه اشتباه مورد نظر را جبران کنیم و آن را اصلاح میکنیم . مثلا در قسمت موجودی بانک و صندوق مبلغ صندوق ۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال بوده است نه ۸۰۰۰۰۰۰ ریال و آن را اصلاح میکنیم . و پس از اصلاح آن را تائید میکنیم . و حالا میخواهیم فاکتوری را ثبت کنیم . که با استفاده از گزینه های بالای صفحه گزینه عملیات مرتبت به کالا گزینه فاکتور را کلیک کرده و سپس گزینه خرید را انتخاب میکنیم . و فاکتور را برای ما نمایش میدهد و این که از طریق گزینه نام طرف حساب طرف حسابی که میخواهیم برای او فاکتور تهیه کنیم را از لیست طرف حساب تائید میکنیم و اگر طرف حساب قبلا ثبت نشده باشه از طریق گزینه های موجود نام طرف حساب را تایپ میکنیم و بقیه عملیات های مربوط به فاکتور را ثبت میکنیم . از جمله ردیف که سیستم به طور خودکار ثبت میکند و گروه فرعی . نام کالا تعداد کالا . قیمت هر واحد کالا و کل قیمت کلای مورد نظر ثبت میشود .و پس از آن با فشار دادن دو بار دکمه اینتر میتوان ردیف بعدی یا کالای بعدی را تایپ کنیم . و این که بعد از ثبت کالا ها در فاکتور از گزینه تائید پائین صفحه استفاده میکنیم و پس از کلیک کردن بر روی این گزینه صفحه ای دیگر برای ما نمایش داده میشود .که مشخص میکند نوع پرداخت طرف حساب بابت خرید کالا . یعنی این فرد چه مبلغ را نقدا و چه مبلغ را کارت کشیده یا چه میلغ نسیه بوده و یا چه میلغ را چک نوشته است که هر کدام برای پرداخت آنها زمانی را انتخاب و تائید میکنیم . و اگر برای این مشتری یا همان طرف حساب تخفیفی درنظر گرفته شده است را تائپ و تائید میکنیم . و گزینه تائید پایین صفحه را کلیک میکنیم که دوباره گزینه ای برای ما نمایش میدهد که اطلاعات فاکتور را میتوان دید و اگر لازم باشد قبل از ثبت نهایی آن را اصلاح کنیم .و برای مرجوع کالا ها با استفاده از دو گزینه برگشت از خرید و برگشت از فروش یعنی کالاهایی را که فروشگاه خریداری کرده و یا کالاهایی را که مشتری خریده را بخواهیم مرجوع کنیم از دو تا آیتم برگشت از فروش و برگشت از خرید که در بالای فاکتور قابل مشاهده میباشند انتخاب میکنیم و عملیات ها و ثبت های مورد نظر را دقیق انجام میدهیم . و چنان چه بخواهیم مانده حسابهای هر یک از اشخاص را مشاهده کنیم و اگر داخل فاکتور باشیم بر روی گزینه کالا راست کلیک میکنیم و اطلاعاتی را برا ی ما نمایش میدهد . سپس گزینه نمایش معین طرف حساب را انتخاب میکنیم . سپس طرف حساب مورد نظر را مشاهده میکنیم و میزان طلب یا بدهی وی را مشخص میکنیم
اگر چنان چه فروشگاه مورد نظر بخواهد کالایی را مرجوع یا برگشت دهد حالا به هر دلیلی از قسمت بالای صفحه فاکتور گزینه برگشت از خرید را کلیک میکنیم و اگر مشتری بخواهد کالای خریداری شده را را مرجوع دهد باز با استفاده از گزینه های بالای صفحه فاکتور گزینه برگشت از فروش را کلیک میکنیم و صفحه ای برای ما نمایش میدهد که ابتدا نام طرف حساب را از لیست طرف حساب کلیک میکنیم و پس از آن روی گزینه نام کالا کلیک کرده تا لیست کالاهای مورد نظر را برای ما نمایش دهد و سپس کالایی را که میخواهیم برگشت دهیم را تائید میکنیم . و هر مقدار کالاهایی را که مرجوع نموده است را ثبت میکنیم و پس از ثبت کالا های مورد نظر آن ها را تایید کرده تا از لیست مشتری کسر گردد . وسپس صفحه ای را بر روی سیستم برای ما نمایش خواهد داد تا تا سند اطلاعات و عملیات هایی را که در زمان خرید و فروش ثبت کرده بودیم رادوباره ثبت کنیم . اما اینا نه برای خرید و فروش بلکه برای مرجع کردن یا بازگشت کالا پس از انجام عملیات های مورد نظر آنها را ثبت میکنیم .
اگر بخواهیم مانده حساب های هر یک از اشخاص را و طرف حسابها را مشاهده نماییم و اگر نمونهئ فاکتور هنوز بر روی صفحه نمایش هست بر روی این صفحه راست کلیک میکنیم و گزینه نمایش معین حسابها را کلیک میکنیم . ویا این که در هر قسمت از نرم افزار که باشیم کلید کنترل و را با هم فشار میدهیم .تا معین اشخاص مشاهده گردد شخص یا طرف حساب مورد نظر را مشخص میکنیم و سپس صفحه ای برای ما نمایش داده میشود که میزان طلب و بدهی شخص را مشاهده میکنیم . اگر هم بخواهیم درفاکتور مورد نظر مشاهده کنیم که چه کالاها را به این شخص یا هر شخص دیگری فروخته ایم باید قبل از تهیه گزارش گزینه نمایش کالا و اسناد را کلیک میکنیم . و به عنوان مثال مشاهده میکنیم هر کد کالایی چه مقدار و با چه قیمتی خریداری یا فروخته ایم . سپس تمامی اطلاعات مورد نظر قابل مشاهده میباشند . و اگر بخواهیم موجودی کالای مورد نظر خود را مشاهده کنیم در صفحه فاکتور راست کلیک میکنیم و بعد گزینه نمایش کاردکس کالا را انتخاب کرده و کلیک میکنیم که صفحه ای کوچک برای ما باز میشود در این صفحه مشخص میکند موجودی چه کد کالایی چه مقدار میباشد . تا در تصمصیم گیری مدیران فروشگاه نقش اساسی داشته باشد . و سپس صفحه مورد نظر را کلیک کرده و در این زمان مشاهده میکنیم تمامی اطلاعات از جمله . خرید . فروش . برگشتها . و موجودی انبار را و حالا اگر بخواهیم زمانی را برای تسویه بدهی یا بستانکاری مشخص کنیم . از فاکتور خارج میشویم و در گزینه های بالای صفحه اصلی از منوی عملیات مالی گزینه امور مالی را کلیک میکنیم . و سپس گزینه پرداخت طرف حساب را انتخاب میکنیم و نام طرف حساب بدهکار یا بستانکا را ثبت میکنیم . و سابقه مشتری را برای ما نمایش میدهد که این مشتری چه مبلغ بدهی و چه مبلغ بستانکاری دارد . و حالا از همین گزینه عملیات مالی بعد از راست کلیک کردن گزینه چکها را انتخاب میکنیم . و میتوانیم تمامی عملیات های انجام شده با چک را مشاده کرد و از لیست چک ها هر کدوم را که بخواهیم مشاهده کنیم را انتخاب کرده و آن را تایید میکنیم . و سپس پس از پرداخت ها چک های مورد نظر به طور خودکا راز لیست چکها حذف میشوند . و در لیست چکهای وصولی قرار میگیرند . و حالا وقتی که بخواهیم چکی یا چکهایی را به حساب بخوابانیم گزینه لیست چکهای دریافتی را انتخاب کرده و نام بانک های مربوط را که قصد داریم چکها در این حساب را بخوابانیم را انتخاب میکنیم از لیست بانکهایی که فروشگاه مورد نظر حساب دارد انتخاب میکنیم . و چکهای به حساب خوابانده شده در سر رسیدهای قابل مشاهده است .
و برای مشاهده تمامی عملیات های حسابداری انجام شده در بخش گزارشات گزینه گزارش فاکتور را انتخاب میکنیم و سپس تمامی عملیات ها مورد نظر فرشگاه و طرف حساب ها قایل مشاهده میباشد
گزارشات : در این مرحله با توجه به گزارشگیری های مورد نظر میتوان عملکرد فروشگاه مورد نظر را اعلام کرد . منوی بالای صفحه منوی گزارشات را انتخاب میکنیم
۱ گزارش عمومی ۲ گزارش آماری ۳ حسابداری ۴ گزارش چک ها ۵ گزارش کالا ۶ طرف حسابها ۷ گزارش فاکتور ۸ حواله بین انبار و سفارشات میباشد .
و بعد از کلیک کردن بر روی هر گزینه ای صفحه ای برای ما نمایش داده میشود که حاوی اطلاعاتی میباشد تا بتوانیم ثبت های مورد نظر را در سیستم ثبت کنیم . و از گزارش حسابداری شروع میکنیم . بعد از کلیک کردن بر روی این گزینه لیستی را برای انتخاب های بعدی ما نمایش میدهد که از جمله ۱ دفتر روزنامه ۲ دفتر کل معین ۳ معین اشخاص ۴ معین صندوق ۵ گروه حساب ۶ ریز عملکرد بانکها میباشد .
و همان طور که گفته شد در هر آیتم بعد از کلیک کردن بر روی آن صفحه برای انجام ثبت های گزارش گیری بر روی صفحه مانیتور برای کاربر نمایش داده میشود . و در هر آیتم ثبت های مورد نظر با همان مورد را تایپ و تايید میکنیم .
گزینه بعدی گزارشات : گزارش سرفصل ها میباشد که با کلیک کردن بر روی این گزینه لیست اطلاعاتی را برای ما نمایش میدهد که هر آیتم و گزینه را که بخواهیم گزارش گیری کنیم را انتخاب میکنیم . ۱خلاصه وضعیت دفتری ۲ نمایش سود ۳ گزارش اسناد ۴ ضمایم اسناد ۵ نمایش سند و ضمایم ۶ تراز آزمایشی ۷ نمایش تراز نامه میباشد . و حالا توضیحات بیشتر در مورد این آیتم ها . ۱ نمایش ترازنامه که بعد از کلیک کردن ان با دو گزینه روبرو میشویم : ۱ کل ترازنامه ۲ تراز نامه تا تریخ مثلا ۳۰ دی ماه سال ۹۶ : گزینه دوم در این سرفصل که توضیحی داده میشود . گزینه نمایش سود میباشد : که بعد از کلیک کردن بر روی آن با دو گزینه روبرو میشویم از جمله ۱ نمایش سود تا تاریخ خاص ۲ نمایش سود از تاریخ مثلا ۱ تیرماه ۹۵ تا ۳۰ بهمن ماه ۹۵ میباشد :و در گزارش اسناد هم دو گزینه داریم که اسناد به صورت معمولی یا ستونی میتوان نمایش داد .
گزینه بعدی : گزارش چکها میباشد :که بعد از کلیک کردن بر روی آن با ۳ آیتم مواجه میشویم ۱ چکهای دریافتی و خرج شده . یعنی تمامی چکهایی که ما از مشتریان خود دریافت کرده ایم و یا آنها رو به هر دلیل خرج کرده ایم برای ما نمایش داده میشود . ۲ چک های پرداختی همان طور که از اسم آن مشخص میباشد یعنی نمایش تمامی چک هایی که به دیگران چرداخت کرده ایم یعنی بدهکاری شخص یا فروشگاه به دیگران میباشد .۳ تراز اسناد پرداختنی یا دریافتنی که مشخص میکند عمکرد فروشگاه را که چه میزان پرداختی و چه میزان دریافتی داشته است . در گزینه چکها بعد از کلیک کردن آن ها صفحه ای برای ما نمایش داده میشود حاوی اطلاعتی میباشد که باید ثبت های لازم را انجام دهیم . از جمله :۱ شماره چکها ۲ نام طرف حساب ۳ تاریخ صدور چک ۴ تاریخ سر رسید ۵ مبلغ چک ۶ و وضعیت چک را مشخص میکنیم . و همین گزینه وضعیت چک خود آیتم های زیادی دارد که باید به تبع هر مورد را انتخاب کنیم . یعنی چک مورد نظر وصول شده یا نشده برگشت خورده یا نه و دیگر گزینه ها که گزینه مورد نظر را تایید میکنیم .
و در پایین همین صفحه روی علامت تیک دار سبز رنگ که نوشته تهیه گزارش کلیک میکنیم و گزارش را بازیابی میکنیم و اگر بخواهیم گزارش پیشرفته را بگیریم گزینه بعدی کنار گزینه تیک دار سبز رنگ پایین صفحه را کلیک میکنیم و گزارش پیشرفته را برای ما نمایش میدهد .
حالا گزینه دوم در بخش چک ها : چک های پرداختی هست یعنی چکهایی که فروشگاه به دیگران پرداخت کرده است . و بعد از کلیک کردن صفحه ای برای ما نمایش داده میشود که باید مانند ثبت های جکهای دریافتی ثبت بزنیم با کمی تغییر . و سومین آیتم تراز نسیه دریافتی :پرداختی میباشد . و پس از کلیک کردن بر روی آن صفحه ای کوچک برای ما نمایش داده میشود . و اطلاعات مورد نظر را تایپ و تایید میکنیم . تا عملیات گزارش چکها پایان یابد .
گزینه بعدی گزارش فاکتور میباشد: روی این گزینه کلیک میکنیم و با چند آیتم روبرو میشویم که از جمله : ۱ نمایش به صورت ستونی ۲ نمایش به صورت فاکتور ۳ فاکتور های امانی و پیش فاکتور ۴ چاپ نمایش مجدد فاکتور . که پس از کلیک کردن بر روی هر کدام از گزینه ها صفحه ای نمایش میدهد که باید اطلاعات مورد نظر را تیپ و تایید کنیم تا چیزی رو که میخواهیم برای ما نمایش دهد و عملکرد فعالیت فروشگاه را به ما اعلام میکند . گزینه بعدی حواله بین انبار میباشد که خود دارای دو آیتم میباشد .
حالا اگر بخواهیم فاکتوری یا ثبتی را اصلاح کنیم باید از منوی بالای صفحه گزینه اصلاحات رو انتخاب میکنیم که صفحه ای برای ما نمایش داده میشود و عملیات های اصلاحی را اصلاح میکنیم و بعدا دوباره فاکتورهای اصلاح شده را تایید میکنیم .
لازم به ذکر میباشد که ب ر اساس این که از نرم افزار به صورت عملی کار نشده و فقط خصوصیات نحوه عملکرد نرم افزار را مختصرا توضیح داده ایم بعضی از آیتم ها یا تعاریف را حذف کرده ام . و این که این نرم افزار در سطح متوسط میباشد نمیتوان گزارشات را به طور تکمیلی و ریز گزارش ها رو گرفت .
معرفی نرم افزار :
گروه شرکتهای توسه نگار اقدام به تولید نرم افزار های : ۱ فروشگاهی ۲ شرکتی ۳ و تولیدی نموده است . که در بخش فروشگاهی د ر۴ سطح ک ۱ پایه ۲ ساده ۳ متوسط ۴ و پیشرفته را شامل میشود . و محصولات شرکتی . نیز شامل چهار سطح : ۱ ساده ۲ متوسط ۳ پیشرفته ۴ و ویژه میباشد . و برای تولیدی در سه سطح : ساده متوسط و پیشرفته میباشد . و این که نرم افزار کد های جامعی هم دارد که میتوان به کدهایی مثل : کد ۴۱ جامع و کد ۴۴ شبکه و کد ۴۲ صنعتی میباشد .
این نرم افزار در سطع متوسط فروشگاهی کاربرد دارد . استفاده از این نرم افزار یا همون نرم افزارهای حسابداری در هر بخشی برای هر شخصی بسیار مفید بوده چرا که به راحتی میتوان اطلاعات و داده ها رو تحلیل و بررسی کرد و این که سرعت حساب و کتاب ها را افزایش داد . صرفه جویی در زمان انجام میشود . البته این که در دنیای دیجیتال امروز و فناوری های روز دنیا نرم افزار های مختلفی وارد بازار شده است . از جمله . محک . شاهکار . نوین . همکاران . سپیدار . و غیره میباشد که برای شرکت های تولیدی . صنعتی . خدماتی و فروشگاهی میباشد . از جمله این که در بانک ها و ادارجات هم از این نرم افزار ها استفاده میکنند . با استفاده بهینه از نرم افزار های حسابداری سریع تر و راحت تر میتوان گزارش عملکرد هر بنگاه یا موسسات ورا بررسی کرد . البته لازم به ذکر است که کسانی میتوانند از نرم افزار ها استفاده کنند که علم حسابداری و نحوه کار با نرم افزار ها رو به خوبی فهمیده باشند . مثلا در یک فروشگاه مدیر یا فروشنده یا صندوق دار آن مانند حسابدار ان فروشگاه نمیتوانند از نرم افزار استفاده کنند . و مدیریت بیشتر گزارش کلی را که حسابدار ارسال میکند را بررسی مینماید . با استفاده از این نرم افزار برای بنده جالب بوده است چرا که تا حالا به صورت دفتری و سنتی حساب و کتاب ها رو انجام میدادم و این که سرعت تحلیلی نرم افزار ها بسیار خوب و عالی میباشد . یادگیری حداقل استفاده از نرم افزار . آشنایی با سیستم نرم افزار هر چند نرم افزار مورد استفاده برای بنده در سطح متوسط فروشگاهی و جزء نرم افزار های قدیمی میباشد . اما به نحوی یه آشنایی رو تجربه کرده ام . در این نرم افزار آیتم هایی همچون . حقوق و دستمزد . تعداد سساعت کارکرد و دیگر عملیات های مورد استفاده در فروشگاه ها در این نرم افزار وجود ندارد . با ورود نرم افزار های حسابداری در دنیای امروز کار شرکت ها و موسسات تجاری و اداری و غییره را به نحوی راحت کرده است .
لازم به ذکر است در این نرم افزار عملیات بستن حسابها به صورت پیشرفته و ریز عملکرد وجود ندارد و فقط میتوانیم به صورت کلی سود یا زیان را شناسایی کنیم . دلیل بستن حسابها در هر سال مالی مشخص کردن مقدار سود یا زیان شرکت ها . موسسات و غیره میباشد . دلیل بستن حسابها در پایان هر سال مالی را ۱ محاسبه کردن سود یا زیان در پایان هر سال مالی میباشد . یعنی فروشگاه یا شرکتها و غیره در پایان سال مالی میخواهند بدانند در یک سال فعالیت آیا سود داشته اند یا زیان ۲ و این که حسابها در چند سال گشت سر هم انباشته نشوند و کار حسابداری را سخت نکنند باید در پایان هر سال حساب ها را ببندند ۳ و قبل از بستن حساب ها باید از عملکرد خود نسخه پیشتیبان بگیریم تا در زمان لازم دوباره به آن تاریخ برگردیم ۴ و البته آیتم های زیادی برای بستن حسابها وجود دارد که ما به همبن مقدار بسنده میکنیم .